Home » » 10 Parasit Menjijikkan Dan Berbahaya

10 Parasit Menjijikkan Dan Berbahaya

Semalam SA dah cerita tentang Teknologi Jepun so hari nie SA nak story pasal parasit pulak..  Korang pon rasanya biasa dah jumpa parasit nie tapi mungkin ada yang tak tau lagi apa bahaya di sebalik parasit2 nie kan.. So Jom Layanz !!!


Bedbugs
Bedbugs ini merupakan semacam kutu kecil yg biasanya hidup di dalam atau di sekitar bantal dan juga tilam anda. Biasanya mereka mencari makan di malam hari, Kerana ukurannya yg kecil, Bedbugs boleh bersembunyi di celah2 tilam, di bawah bantal, di celah karpet, retakan2 dinding..senang kata di tempat2 yang kotor..
Gigitannya menyerupai nyamuk yang berbintat kemerahan .. Masalah paling buruk yg ditimbulkan oleh si Bedbugs ini bukanlah masalah fizikal, tetapi masalah psikologi. Kenapa psikologi? Ini kerana anda pasti akan merasa gelisah dengan kehadirannya yang menganggu tidur anda..
 Fakta menunjukkan bahawa Bedbugs ini sukar dipastikan keberadaannya kerana ukurannya yg sangat kecil..Bedbugs ini juga dapat bertahan dalam jangka waktu yg lama pada kitaran hidupnya dan boleh bertelur lebih dari 500 biji selama hidupnya. Sumber makannya adalah darah dan manusia adalah mangsa utamanya.

 lice

Ada banyak kutu jenis ini iaitu lice..Dan yg paling dikenali adalah kutu kepala, di samping itu juga kutu badan (body louse) dan kutu pinggang (pubic louse). Kutu spesis ini lebih mudah hidup pada tubuh manusia berbanding kutu2 lain yang lebih banyak reputasinya pada haiwan. Telur2 kutu ini akan menetas dlm jgka waktu 6-9 hari, sementara nimfanya akan molting 3 kali selama 7 hari lebih sblum menjadi dewasa. Kutu dewasa mempunyai kitaran hidup yg sekejap iaitu selama sebulan dan cukup untuknya menghisap darah serta bertelur. Si betina biasanya boleh bertelur sekitar 7-12 butir sehari. 














Leeches (Lintah)

Leeches atau lebih dikenali dengan panggilan Lintah.. Lintah jenis ini biasanya ditemui di perairan yg tenang dan juga di darat. Lintah nie jenis pemangsa yang suka menunggu di tanah. Lintah akan menunggu getaran2 pergerakan di sekitarnya atau mengenalpasti perubahan pola cahaya. Jika ia merasakan ada  mangsa yang berpotensi untuk dihisap darahnya, ia akan berusaha melekat pada kulit mangsanya. Selepas melekat, mereka akan menggunakan bahagian penghisap di mulutnya untuk mengiris kulit mangsa, lalu mereka akan menghasilkan sejenis lendir untuk memastikan mereka sentiasa terlekat pada kulit si mangsa. Kemudian mereka akan merengangkan badannyadengan menggunakan zat anti-coagulant dan histamine untuk mencegah pembekuan darah dan mudah dicerna. 


Ticks (sejenis kutu)


Ticks (kutu) atau di klasifikasikan sebagai Arachnid. Kutu jenis ini yg sering ditemui adalah kutu bintang satu (lone star tick), kutu rusa, dan kutu anjing. Kutu2 ini ternyata mempunyai kemampuan menyebarkan penyakit. Penyakit yg paling dikenal adalah Rocky Mountain spotted fever dan penyakit Lyme. Kutu ini biasanya ditemui  di kawasan 
semak belukar dan rumput yg banyak.



 flea


Tau The Black Plague ? ini adalah penyakit yg (katanya) dibawa2 oleh si Flea ini. Seperti nyamuk, Flea memerlukan darah dari mamalia untuk membolehkan mereka beranak-pinak. Mereka akan bertelur pada mangsanya dan biasanya ini akan menyebabkan perkampungan Flea ini.., Biasanya sekitar beberapa hari atau beberapa minggu, larvanya akan menghabiskan waktunya dengan memakan sel2 kulit mati atau sisa2 kotoran yang ada pada mangsanya. Parasit ini dikatakan mampu melompat 100x tinggi dari panjang badannya.


Nyamuk


Siapa tak kenal nyamuk angkat tangan ?Huhu.. Nyamuk adalah antara ancaman berbahaya manusia. Terlalu banyak jenis nyamuk untuk di kongsikan kat sini.. So SA rasa rasa korang pon dah tau penyakit2 yang di bawa oleh nyamuk nie. Dan sekarang nie denggi adalah yang paling banyak di rekodkan. Kalau nak tau lebih lanjut tentang nyamuk boleh lihat di sini NYAMUK

Mites (tungau) 

Mites (tungau) terdiri daripada beberapa jenis, seperti tungau debu (dust mites), tungau unggas (fowl mites), tungau anjing (dog mites), tungau rusa (deer mites), tungau kutu (chigger mites), dan tungau kudis (scabies mites). Antara tungau yang menyebabkan banyak masalah adalah Tungau kudis (scabies mites). Parasit microscopic ini dapat menyebabkan gatal2 yg luar biasa dan kemerahan.

Botfly(lalat)

Botfly adalah istilah yg diberikan untuk spesies lalat yg larvanya hidup sbg parasit di dalam tubuh mamalia. Lalat akan menangkap nyamuk dan bertelor pada tubuh nyamuk tersebut. Akhirnya, nyamuk2 akan menggigit manusia dan telur2nya akan masuk ke dalam tubuh manusia lalu menetas.  Di dalam tubuh manusia, belatung2 yang sudah menetas ini akan bertahan selama 5-6 minggu. Selama itu, mereka akan membuat lubang agar mereka dapat keluar. Pada tahap ini, jika tetap tidak di kenalpasti awal akan menimbulkan bahaya kerana belatung2 ini akan keluar dari lubang kecil yg telah dibuatnya lalu jatuh ke tanah.

Tapeworm (cacing pita)

Gambar di atas adalah Tapeworm (cacing pita) . Mereka merupakan parasit usus yg dapat masuk ke usus manusia melalui tanah atau bekas kotoran.. Gejala dari infection cacing ini sangat sukar di kenapasti awal kerana tidak ada gejala2 yang menampakkan. Cacing ini boleh membesar sehingga 30 kaki panjang iaitu sekitar 9,14400 meter.

Hookworm

Hookworm atau cacing tambang juga memasuki tubuh manusia melalui sisa2 kotoran di tanah. Telur2nya akan menetas dalam jangka waktu 1 minggu dan tumbuh menjadi larva yg boleh hidup sekitar 1 bulan di dalam tanah atau feses.  Biasanya memasuki melalui kaki, cacing2 ini akan menembus masuk menuju pembuluh nadi, masuk ke jantung, dan akhirnya ke paru2. Setelah masuk ke paru2, mereka akan terkeluar mengikut kahak ketika si mangsa batuk. Jika dibiarkan, cacing ini akan menyebabkan penyakit serius, seperti anemia, diare, konstipasi, dan kelelahan.

Kongsi Artikel Ini :

19 comments:

  1. euwwwwwwwwwww...gelinya tgk jenis parasit2 ni,,tp apepun,,,entry yg bgus,,,share something yg sy x tau,,thanks!!!

    ReplyDelete
  2. errrrrrrrrrrrrrrrrr GELI kot tgk. haishh. hahaa.

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:16 PM

    meremang bulu2..

    ReplyDelete
  4. aih geli la tengok parasit parasit ni
    rasa nak nanges pun ada.. aihh

    ReplyDelete
  5. gelinyeee tgop worm tu. ayok!

    ReplyDelete
  6. geli geleman wei..


    Miss Dill^^

    ReplyDelete
  7. sume geli..xde ke yg x geli ngan parasit nie?huhu

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:03 AM

    saya jumpa kutu yg nampak serupa nyamuk, dia tak minum darah tapi bila dia sting kulit kita gatal sangat2, dia kecik dari semut, tapi boleh jump sejauh 20cm, apa kiranya nama kutu tu cik?

    ReplyDelete
  9. Hewanya Cantik-Cantik ya

    ReplyDelete
  10. Depan rumah saya ..saya ingat ada sarangnya

    ReplyDelete
  11. Hewan hewan yang sangat indah dan cantik2,,klw boleh tau beli'x dmn ya??

    ReplyDelete
  12. Hewan hewan yang sangat indah dan cantik2,,klw boleh tau beli'x dmn ya??

    ReplyDelete
  13. Untuk yang lagi galau, yang lagi bosan tidak tahu mau ngapain,
    tenang,,sekarang ada yang akan menghibur kalian sekaligus
    mengisi hari-hari kalian dengan games" online yang pastinya tidak akan
    mengecewakan kalian deh...

    yuk ikutan gabung bersama Pesonavip.com
    Dapatkan Bonus Rollingan TO Sebesar 0,3 - 0.5% / Hari
    Bonus Referral Sebesar 20% Seumur Hidup

    * Minimal deposit hanya Rp 20.000
    * Minimal tarik dana Rp 20.000
    * Dilayani oleh CS profesional dan ramah
    * 24 jam online
    * Proses Depo & WD super cepat
    * No ROBOT MURNI PLAYER VS PLAYER
    * kamu berkesempatan menangkan Jackpot setiap harinya.

    Info lebih lanjut silahkan hubungi CS 24 Online Setiap hari melalui :

    * PIN BBM : pesonaqq
    * WA : +85587984700

    Link Alternatif : Pesonavip.com

    Salam Sukses Pesonaqq.com

    ReplyDelete
  14. Hallo Bossku sekalian ,kami dari 99JUDIQQ

    Yang belum gabung yuk gabung dengankami di

    www.99judiqq.asia

    Hanya dengan 1 ID bisa bermain di semua permainan kami Loh..
    dan kini kami hadir dengan berbagai permainan baru yang tidak kalah seru nya
    8 permainan hanya dengan 1 ID

    Kami menyediakan
    > POKER
    > DOMINO
    > CAPSA SUSUN
    > BANDARQ
    > BANDAR POKER
    > SAKONG
    > ADUQ
    > BANDAR 66

    Bukan hanya itu saja,
    Kami masih punya promo BONUS setiap hari nya di situs kami
    Bonus :
    * BONUS ROLLINGAN TERBESAR 0.5%
    * BONUS REFFERAL SEUMUR HIDUP 20%

    Dan hanya dengan deposit 15.000 saja,
    anda bisa mendapatkan bonus nya.
    Untuk transaksi sangat mudah kami memiliki
    beberapa bank yang bisa digunakan,
    sangat mudah kan.

    Jika masi kurang mengerti,
    Hubungi kami di:
    WA - +85515981320
    Line - 99JUDIQQ
    no robot 100%

    24Jam kami akan melayani anda

    Yuk.. tunggu apa lg segera bergabung dengan kami

    ReplyDelete

Terima kasih kerana komen di sini (No Verify COde)

Recommend on Google
 
Support : Utama | Hubungi | Tutorial
Copyright © 2013. STORYAMY - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger