Home » , , » Makanan Dan Minuman Paling Menyelerakan

Makanan Dan Minuman Paling Menyelerakan

Assalamualaikum Semua..


Today SA nak berkongsi tentang makanan2 yang paling enak di dunia.. Pada korang yang tengah lapar tue jangan la kluaq ait liur plak baca entry nie... hehe Sebelum korang lihat makanan dan minuman yang bakal SA postkan, cuba korang bayangkan makanan favourite yang menjadi santapan korang samada bersama keluarga ataupun gf or bf korang.


Pasti korang teringatkan masakan mak kesayangan korang yang sedap lagi menyedapkan tue kan ?  Tapi yang pastinya apa yang SA nak kongsikan nie berlainan daripada masakan mak korang yang sedap tue. Makanan nie jarang tak pernah kot di makan oleh orang2 Malaysia ( tak tau la kalau2 da ada yang cuba) hehe... Ok kita cuba dulu resepi pertama :


Fried tarantulas, Cambodia



labah-labah Eensy weensy, jika anda menderita sakit Arachnofobia anda mungkin tidak mahu cuba memakan monster berkaki lapan ini. Ini bukanlah labah-labah kecil yang boleh anda dapati di rumah, tetapi adalah tarantula besar yang boleh anda dapati di jalan-jalan Skuon, Kemboja.


Makanan ini pertama kali ditemui oleh mereka yang kelaparan di Kemboja, Selepas penemuan ini, makanan ini telah menjadi punca rezeki kepada mereka kerana ramai pelancong yang datang ingin mencuba.


Arakhnida berbulu hitam yang ditemui di hutan sekitar bandar pasaran Skuon telah menjadi sumber kemasyhuran dan kekayaan untuk daerah ini dan Lokasinya yang terletak di perhentian bus membuatkan ramai pelancong tertarik untuk mencubanya. Harganya yang murah malah beberapa sen dan rasa yang sangat lazat membuatkan mereka tertarik untuk menikmatinya .Tarantula ini digoreng dengan sedikit bawang putih dan garam dan rasanya sedikit seperti cengkerik atau ayam rangup yang sangat menyelerakan.


Balut, Phillipines



Agak mirip dengan Kinder Suprise, anda pastinya akan terkejut setelah membuka telur ini. Di dalamnya terdapat seekor anak ayam yang masih dalam janin.


telur yang disenyawakan ini direbus tepat sebelum mereka menetas, sehinggakan kuning telur ini diikuti oleh seekor ayam (atau bebek) janin. Mereka memasaknya sebelum janin ini matang iaitu pada 17  hingga 21 hari bergantung pada selera anda, Jika anda memasaknya lebih dari hari yg di tetapkan kemungkinan telur ini sudah memiliki paruh, cakar, tulang dan bulu.


Dalam budaya masyarakat Filipina, 'Balut' hampir sama popular seperti hot dog di Amerika. Makanan ini popular kerana diyakini meningkatkan libido dan makanan ringan penuh protein. Balut biasanya disertakan dengan bir dan di campur dengan sedikit garam, air jeruk nipis, merica hitam dan ketumbar, meskipun beberapa pemakan Balut lebih suka dengan cili dan cuka. Cara makan Balut adalah dengan membuka telur, menghirup pati dan kemudian memakan kuning telur dan janin ...


Casu Marzu, Sardinia



Ini keju Sardinia. Satu2nya keju yang berbeza kerana penuh dengan larva serangga. Keju ini  terkenal dengan gelaran "Casu Marzu" bermaksud 'keju busuk' tetapi Sekarang sudah dilarang penjualannya atas alasan kesihatan. Namun ianya masih boleh di dapati di pasaran gelap di Sardinia dan Itali.


Keju Susu yang dikenali sebagai Casu Marzu ini pada dasarnya telah di penuhi dengan larva lalat. Mereka percaya fermentasi terjadi apabila larva mencerna lemak keju, tekstur keju akan menjadi sangat lembut dan beberapa cecair akan merembes keluar. Keju ini harus dimakan ketika larva masih hidup kerana jika ianya mati, keju ini akan beracun.


Oleh kerana larva ini boleh melompat jika mereka terganggu, pemakan harus melindungi mata mereka atau tempat keju di dalam sebuah beg kertas tertutup. Keju ini juga boleh menyebabkan beberapa risiko jangkitan seperti barah usus.


Kopi Luwak, Indonesia



Anda mungkin berfikir dua kali jika seseorang menawarkan secawan kopi ini semasa anda berkunjung ke tempat mereka. Kopi Luwak, adalah kopi yang paling sukar didapati. kopi ini adalah kopi gourmet yang paling mahal di dunia. Kopi ini cuma boleh didapati daripada tahi seekor kucing di Indonesia yang di kenali sebagai 'LUWAK'.


Luwak hanya memakan sejenis buah iaitu buah kopi ripest. Tetapi perutnya tidak dapat mencerna kopi yang berada di dalam perut mereka, sehinggakan tahi yang di hasilkannya berbentuk kopi. Kopi yang dihasilkan daripada proses ini dikatakan tidak seperti yang lain, di mana acid di dalam perut  dan enzim telah membuatkan kopi ini mempunyai aroma khas.


Proses ini berlaku di Pulau Sumatera, Jawa dan Sulawesi di kepulauan Indonesia. Dengan harga yang mahal iaitu sekitar USD $ 120 - $ 300, So kalau nak rasa kopi nie korang menabunglah daripada sekarang yer..Hehe


Snake Wine, Vietnam



Fancy anggur dengan rasa yang berbeza. Sebotol wain dicampur dengan ramuan seekor ular dan darah. ular berbisa yang di campur di dalamnya mempunyai 'tujuan perubatan' atau  lebih kepada sesuatu tujuan daripada untuk di minum.


Ular berbisa ini telah di peram selama berbulan-bulan bagi membolehkan racun ular tersebut larut di dalam anggur. Etanol yang terdapat pada wain ini membuatkan racun tidak aktif bahkan tidak berbahaya, dan wain ular ini juga mempunyai banyak manfaat kesihatan. warna yang terdapat pada wain ini agak merah muda seperti bunga mawar kerana terdapat campuran darah ular di sana.


Wain Ini berasal dari Vietnam, di mana mereka menganggap ular memiliki kualiti ubat yang sangat baik, sehinggakan tanggapan ini telah merebak ke bahagian lain di Asia Tenggara dan China Selatan. Wain ini dihasilkan dengan menghiris perut ular tersebut untuk membiarkan darah mengalir dan bercampur dengan anggur.


Mouse Doughnut


Ini adalah kuih donat yang paling di gemari masakini. Donat dengan campuran resepi anak tikus dan keju sememangnya menyelerakan bagi yang menikmatinya. Donat ini amat sukar di dapati kerana kuantiti anak tikus yang sukar di perolehi. Di dalam sebiji donat biasanya mempunyai 7-8 ekor anak tikus yang tidak di masak dan harus di makan secara segar.


Untuk mengelakkan anda muntah ketika menikmatinya adalah di galakkan supaya anda membayangkan yang anda sekarang sedang menikmati sebiji burger mac yang boleh didapati di mac donald berhampiran..kui3x...




Kongsi Artikel Ini :

25 comments:

  1. tengok gambar ni... terus rasa kenyang.. walaupun x makan.. heee...

    ReplyDelete
  2. hohohoh..nice discovery..walopon mmg tak rela nk telan walopon tgk mcm lwa presentation.hihihi

    ReplyDelete
  3. eiiii yerkkkk....semua tak leh diterima akal..ahahha dahla baru lepas makan...nyesal baca entri nih huhuhu

    ReplyDelete
  4. @JuliHak2x..Jangan muntah dah ler :)

    ReplyDelete
  5. gile ah makanan diaorang..yang paling telur ayam dengan donut tu..yekkk...

    Korean Wave Melanda Malaysia Jugak!!!

    ReplyDelete
  6. euwwwwwwwwwwwwww... hilang selera makan..

    ReplyDelete
  7. terasa kenyang tgok gmbar2 makanan yang menyelerakan tu,, hehe

    ReplyDelete
  8. @akU GaDis Kenyang xpe, muntah jangan hehehe

    ReplyDelete
  9. Uhuk. ngeri deerrr...
    Cerpen menarik.
    Penghujung!

    ReplyDelete
  10. :@ euuuuwwwwww pengsan jap...

    ReplyDelete
  11. euh !! sangat menggelikan . hadoih asal pelik sangat makanan tuh . ee . paling tak boleh blah , yang tikus tu . ekkk~

    ReplyDelete
  12. Korang semua jangan hilang selera makan lak taw .. Kunk semua salahkan SA nanti.. hakhak!

    ReplyDelete
  13. Anonymous3:00 AM

    geli geli donut tu huhu

    ReplyDelete
  14. yerkkk..mmg nk muntah ler..ade jg ekh mknn cmni..

    ReplyDelete
  15. xsanguupppp bunga..

    ReplyDelete
  16. @♥rusdiana usman♥ Hak2x.. erm sory yer emotion x boleh guna wat masa nie.. ada kod hilang.. :)

    ReplyDelete
  17. uwekkkkkkkkkkkk...aduhhh sanggup depa mkn mkanan yg mcm gituuuu...eeeeii...

    ReplyDelete
  18. asal makanan yg pelik² adalh dr punca kebuluran.. tak sanggup nak mkn.. lain la kalo terdesak..

    ReplyDelete
  19. CrownQQ Agen DominoQQ BandarQ dan Domino99 Online Terbesar

    Yuk Buruan ikutan bermain di website CrownQQ

    Sekarang CROWNQQ Memiliki Game terbaru Dan Ternama loh...

    9 permainan :
    => Poker
    => Bandar Poker
    => Domino99
    => BandarQ
    => AduQ
    => Sakong
    => Capsa Susun
    => Bandar 66
    => Perang Baccarat (NEW GAME)

    => Bonus Refferal 20%
    => Bonus Turn Over 0,5%
    => Minimal Depo 20.000
    => Minimal WD 20.000
    => 100% Member Asli
    => Pelayanan DP & WD 24 jam
    => Livechat Kami 24 Jam Online
    => Bisa Dimainkan Di Hp Android
    => Di Layani Dengan 5 Bank Terbaik
    => 1 User ID 9 Permainan Menarik

    Ayo gabung sekarang juga hanya dengan
    mengklick daftar crownqq

    Link Resmi CrownQQ:
    Idcrownqq,com
    Idcrownqq,net
    Idcrownqq,org
    Idcrownqq,info

    BACA JUGA BLOGSPORT KAMI:
    Info CrownQQ
    CrownQQWIN
    Berita dan Info Dunia
    Entertainmensartis

    Info Lebih lanjut Kunjungi
    WHATSAPP : +6287771354805
    LINE : CS CROWNQQ
    TELEGRAM : +855882357563

    ReplyDelete
  20. Ayuk.. Ajak Teman - Teman Anda Bergabung Di SAHABAT DOMINO
    Dan Dapatkan Bonus 20% Secara Otomatis
    Semakin Banyak Teman Yang ikut Bergabung, Semakin Besar Bonusnya !
    Website : http://202.95.10.201 | W.A : +855972468846 | LINE : cs_sahabatdomino

    ReplyDelete

Terima kasih kerana komen di sini (No Verify COde)

Recommend on Google
 
Support : Utama | Hubungi | Tutorial
Copyright © 2013. STORYAMY - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger