Home » , , , » Berhati Hati Dengan Domain Percuma

Berhati Hati Dengan Domain Percuma

 
Apa Khabar semua ? 

Hari nie SA nk bercerita sikit pasal domain percuma nie. Domain percuma nie mungkin bukanlah sesuatu yang asing lagi bagi para blogger. Antara senarai domain percuma yang sering digunakan kaki blogger adalah co.cc dan co.nr. Mungkin ada di kalangan kita yang berminat untuk mencuba menggunakan domain percuma nie kerana domain yang berlainan selain dari blogspot mungkin nampak sedikit kelas gitu! eh merapu lak..huhu Tapi harus kita ketahui apakah rahsia di sebalik domain percuma nie..

Kalau korang ada terniat nak guna, SA rasa lebih baik batalkan jelah niat korang tue. Adalah sebaiknya beli jer domain dari mana2 syarikat hosting berbayar yang sekarang nie pun dah berlambak dan murah2.. Tinggal pilih jer mana yang ok dengan tak.

SA baru tersedar akan kejahatan diorang nie yang mungkin tidak kita sedar pada awal penggunaannya. Dan kalau korang fikir secara logik pon, ada ke syarikat yang bersusah payah buat website dan membeli server mahal2 semata2 untuk korang guna percuma tanpa sebarang niat buruk? hehe.. Dari sini kita dapat lihat agak akan adanya sesuatu yang tidak kena. Ok sekarang kita lihat  antara kelemahan yang ada pada domain percuma nie adalah :

  1. Hanya percuma selama setahun dan pada tahun seterusnya anda perlu membayar $3,$5 hingga $10 setiap setahun
  2. Blog anda akan mengalami kesukaran untuk di claim ke technorati
  3. Jika blog anda sudah terkenal dan mempunyai ranking yang baik di google search engine, jangan pelik jika blog anda di ambil oleh syarikat domain percuma yang anda daftarkan tadi.
  4. Domain co.cc lebih mudah trouble
  5. Domain co.cc adalah lebih lemot load time berbanding dengan blogspot.

P/S : Gunalah blogspot untuk mengelakkan sebarang masalah di masa hadapan dan kalau nak rasa guna domain sendiri carilah yang berbayar dan syarikat yang mempunyai rekod yang baik.
Kongsi Artikel Ini :

4 comments:

  1. tak payah guna domain pun boleh dapat ranking tinggi jugak. buat apa susah susah... guna aje blogspot like Hanis Zalikha... ^_^

    ReplyDelete
  2. saya sokong he3....

    ReplyDelete
  3. sebenarnya bergantung, sekiranya ingin nampak lebih professional ataupun mempunyai wang lebih untuk menyerikan blog, boleh guna domain berbayar. lagipun domain berbayar boleh check ranking Alexa :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana komen di sini (No Verify COde)

Recommend on Google
 
Support : Utama | Hubungi | Tutorial
Copyright © 2013. STORYAMY - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger