Home » , , , » Mari Kenali Bangsa Melayu

Mari Kenali Bangsa Melayu



Hari SA nak cerita tentang pendudukan orang melayu selain dari Malaysia. Mungkin ramai di antara kita yang tidak mengetahui bahawa bangsa kita melayu ada di merata tempat. Tapi kat sini SA nak tunjukkan cuma beberapa tempat yang SA ketahui untuk di kongsikan kepada korang. Kalau rasa korang tertarik untuk mengetahui lebih lanjut tentang melayu bolehlah rujuk beberapa web yang SA berikan.


 Thailand




Antara penempatan melayu yang paling hampir dengan negara kita adalah Thailand. Pendudukan orang melayu di Thailand terdapat di kawasan Satun,Songkhla,Patani,Narathiwat,Yala. Kehidupan mereka di sana tidaklah seperti kehidupan di tempat kita. Mereka seperti di pinggirkan dari negara dan hampir setiap dari mereka tidak mendapat keistimewaan yang sewajarnya. Kita juga mungkin biasa mendengar berita ini di Media dan tanpa kita sedari mereka itu adalah keturunan kita iaitu melayu. Tidak semua yang mengendahkan keadaan ini kerana cuma beberapa pihak yang mengetahui asal usul mereka. Kalau SA nak ceritakan tentang ini mungkin tidak cukup untuk 1 page, so kalau korang nak tau lebih lanjut bolehlah cari di google atau sebagainya.

 Indonesia

Indonesia tentunya tidak asing lagi di mana majoriti penduduk melayu di sana adalah jutaan orang penduduk.Suku Bangsa Melayu merupakan salah satu suku terbesar di Indonesia setelah Suku Jawa dan Sunda, diperkirakan jumlahnya mencapai lebih dari 20-30 juta orang. Ciri khasnya, mereka berkedudukan di pesisir pantai khususnya Sumatera dan Kalimantan. Namun menjadi base kuatnya adalah Pulau Sumatera dimana mereka diyakini berasal.

Nama Melayu mulai dikenal pada masa berdirinya kerajaan Melayu di wilayah Sungai Batanghari yang kini membelah Propinsi Jambi. Dari sini kemudian kemungkinan tersebar hingga ke semenanjung Melayu. Kerajaan-kerajaan Melayu pernah ada dan tersebar hingga ke Pulau Kalimantan (Borneo) dan bahasanya menyebar hingga ke bumi Papua.

Pendudukan suku melayu di sumatera Indonesia adalah di :

  1. Aceh Tamiang- Nanggroe Aceh Darussalam
  2. Pesisir Timur Sumatera Utara
  3. Riau
  4. Kepulauan Riau
  5. Jambi
Philippines

Ok rasanya cukup kat situ untuk di Indonesia. Sebenarnya banyak lagi tempat pendudukan orang melayu di Indonesia yang boleh korang cari. Sekarang kita pergi ke Philippines, terdapat bangsa melayu juga disana dan mereka masih menganuti agama yang sama seperti kita iaitu agama islam. Bangsa melayu ini adalah bangsa melayu kacukan arab yang telah menduduki philippines dengan majoriti penduduk 840 000 orang.golongan ini lebih dikenali sebagai Maranaos atau bermaksud "orang-orang di tasik".Mereka tinggal di sekitar tepi Tasik Lanao, terletak di Kota Islam Marawi, Filipina.Untuk mengetahui lebih lanjut tentang kehidupan mereka bolehlah rujuk pada link ini Maranaos
 
Afrika Selatan


Di Afrika selatan juga terdapatnya kaum melayu. Meraka berhijrah kesana dibawa masuk untuk bekerja sebagai kuli di Natal. Mereka lebih di kenali sebagai Melayu Tanjung atau "Cape Malays" yang tiba di Cape Town pada akhir abad ke-17. Mereka membawa sumbangan terbesar kepada kuisin di Afrika Selatan. Mereka telah budaya makanan orang melayu seperti sos pedas, chutneys, blatjangs (sos pekat yang dibuat daripada buah-buahan dan perasa), acar , sambal, bobotie (daging cincang berperisa) dan ikan jeruk.

Di bawah ini adalah contoh penempatan mereka di Afrika 

Jalan Bo-Kaap di Cape Town yang merupakan perkampungan orang Melayu Tanjung di Afrika Selatan

Untuk rujukan lebih tentang sejarah orang melayu bolehlah rujuk di laman web ini Melayu



Kongsi Artikel Ini :

13 comments:

  1. ooo, bru taw org melayu pom ade kt cape town..pttla ramai org melayu ske p sana

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:40 AM

    love ur writing..keep it up

    ReplyDelete
  3. ooo...kat africa pun ade org melayu...hhuhu...

    ReplyDelete
  4. wah..btol ke ni? saye sukeee...n saye folo sini jugak!

    ReplyDelete
  5. ooooooooooo
    thank 4 the info

    ReplyDelete
  6. saje nak test emo tu, tak jadik plak..
    apepe pun.. best entri

    ReplyDelete
  7. @KakNeng sory emo nie ade problem..maybe ade kod yang terdelete..sebelum nie ok je..

    ReplyDelete
  8. Salam Tuan Rumah,
    di Kemboja pun ramai orang Melayu.

    ReplyDelete
  9. @Melur Jelita Kalau Melur banyak info tentang melayu di sana bleh bagi kat saya yer.. nanti bleh tmbah kt artikel nie..

    ReplyDelete
  10. hehehe~cite sejarah melayu lak erk ^^
    gud entry.keep it up =)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana komen di sini (No Verify COde)

Recommend on Google
 
Support : Utama | Hubungi | Tutorial
Copyright © 2013. STORYAMY - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger