Home » , , » Salahkah Copy Paste ?

Salahkah Copy Paste ?



Entry baru aku nie aku tak cakap aku tujukan kat sesape tapi sape yang makan cili die terasa pedas..hehe Kenapa aku wat citer pasal nie ? sebab aku rasa orang Malaysia ramai yang kedekut ilmu.. :p kalau kita lihat pada blogger2 luar, mereka membenarkan article mereka di copy sekiranya apa yang mereka bagikan itu bermanfaat. Ini adalah satu budaya yang sihat yang patut kita contohi..betul x?apa salahnya orang copy apa yang ada pada blog kita,yang bangga pon kita juga,..walaupun orang lain tak tau yang entry tu berasal dari kita,tapi yakinlah korang akan senang kerana apa yang keluar dari idea korang atau yang korang kongsikan ada dimana2 page blog orang lain..kalau ilmu yang korang sharekan itu bermanfaat,bukan ke pahala yang mendatang ?

Kita harus ingat,apa yang kita lakukan ini suma adalah dunia semata2 so janganlah korang kedekut sangat nak bagi ilmu korang untuk di copy oleh orang lain..mana la tau diorang nak gunakan ilmu korang nie untuk buat assigment,bukan ke mendatangkan kegembiraan kepada pelawat tadi jika dia dapat sesuatu yang bermanfaat dari blog anda ?walaupun hanya 1 ayat..tak perlulah mengharapkan dia mengucap terima kasih pada komen,cukuplah sekadar mengucap terima kasih dalam hati,anda juga yang mendapat pahala..kan2?

Aku gitau dulu yang aku halalkan semua ilmu yang ada kt blog ini utk korang kongsikan jika korang rasa ianya bermanfaat.korang tinggal tukar jer sket ayat untuk jadikan ianya seolah2 korang yang buat.Aku tak kisah pon..Yang penting korang gembira kerana dapat buat entry baru jika dah xde idea langsung..huhuhu

Jika korang rasa ada ilmu yang tak bermanfaat kat sini,tak payahlah korang copy..berdosa plak aku nanti..hehe sebelum aku abiskan penulisan pada article nie korang renung2kan la ayat kat bawah nie :


Di dalam Al-Qur-an terkadang Allah Ta’ala menyebutkan ilmu pada kedudukan yang terpuji, yaitu ilmu yang bermanfaat. Dan terkadang Dia menyebutkan ilmu pada kedudukan yang tercela, yaitu ilmu yang tidak bermanfaat.


“Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu?’” [Al-Kahfi: 66]

As-Sunnah membagi ilmu menjadi ilmu yang bermanfaat dan ilmu yang tidak bermanfaat, juga menganjurkan untuk berlindung dari ilmu yang tidak bermanfaat dan memohon kepada Allah Ta’ala ilmu yang bermanfaat. [1]

Di antara mereka ada juga orang yang menghabiskan waktunya untuk menuntut ilmu namun dia tidak mengamalkannya, akan tetapi dia mengajarkannya untuk orang lain. Maka, dia bagaikan tanah yang tergenangi air sehingga manusia dapat memanfaatkannya. Orang inilah yang disebut dalam sabda beliau, “Allah memperindah seseorang yang mendengar perkataan-perkataanku dan dia mengajarkannya seperti yang dia dengar.” Di antara mereka ada juga yang mendengar ilmu namun tidak menghafal/menjaganya serta tidak menyampaikannya kepada orang lain, maka perumpamaannya seperti tanah yang berair atau tanah yang gersang yang tidak dapat menerima air sehingga merusak tanah yang ada di sekelilingnya.

Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak shaleh yang berdoa kepadanya(HR Muslim)


Kongsi Artikel Ini :

22 comments:

  1. mrah nye knpa ni :)takpe nadia xkisa sape nk copy my artikel hhehhehe

    ReplyDelete
  2. @N@di@ ehehe..x marah sesape pon nadia..cuma nak biasakan blogger2 kongsi ilmu sesama blogger dan juga pembaca :)

    ReplyDelete
  3. good info... ilmu yang bermanafaat adalah ilmu yg dikongsi bersama :)

    ReplyDelete
  4. salam..pagi isnin..ehm ...entry yg menarik. Entah lah kt Malaysia ni..org Malaysia kedekut sgt Ilmu..Ilmu tu sikit..ciput aja tpi dia rasa mcham BESAR gitu.Akak selama 28 tahun kerja kt Kilang Multinational, budaya sharing ideas dan d mskkan ke OI (operating instuctions) yg ada nama awak kt citu membuat kita rasa proud of kita pnya cntribution ...Budaya sihat tu buat semua terus nk bagi ideas x putus2.Dismping ideas bagus pasti mendapat ganjaran dr pihak majikan.At least mati kita meninggalkan Nama. Sapa punya idea tu...oh si pulan..x2

    ReplyDelete
  5. hai..ellen setuju ngan pendapat ni...ramai blogger lebih2 lagi yang just berblogging untuk tunjukkan keterror - an mrk dlm penulisan membuat komen sekiranya mendapati kita buat copy and paste maklumat yg sepatutnya di share bersama..

    Thanks..

    ReplyDelete
  6. kalau semua org benarkan copy paste mesti best kan.. buku2 bacaan dah takyah beli lagi.. main pass2 jer.. hehe.. i like!

    ReplyDelete
  7. @atie
    HeHe..bku bacaan pon bleh dpt prcuma kalau rjin cari kt google..nak seribu daya :)

    ReplyDelete
  8. duh... jarang lho terjumpa orang sebaik awak...
    thx dah share

    ReplyDelete
  9. kalau copy letak sumber dari mana, bagi credit dan ucap terima kasih kat org yg kita amik tu lagi bagus. apa salahnya kita ucap terima kasih kat org tu sebab dia pun penat menaip atau penat duk cari bahan2 di internet kan, jgn amik terus diam je. merapatkan silaturahim, sambil2 link sambil2 kenal bloger2 kan.

    ReplyDelete
  10. setju!!!! kalo bab info nih... ta kesah... tp org yg buat xleh copy paste tu myb tanak org amek pic dye kut... kekdg org cun2 nih..suke la org amek pic dye.. rasenye laa..

    ReplyDelete
  11. Diorang x tau yg sebenarnya walau mcm mane lock right click skalipun tetap boleh copy..hehe daripada diorang curi2 amik article lbih bek ikhlaskan jer..xpon sruh die mntak kbenaran kt owner dlu :)

    ReplyDelete
  12. thanks for sharing... biasalah... kalau maklumat entri kita bagus, tak salah kalau org lain copy dan sebarkannya... cuma kalau boleh letak link owner tu... sebagai reference...

    ReplyDelete
  13. btol tu....hehehehe

    ReplyDelete
  14. Salam.. setuju 400%

    cuba tengok kat sini>>>>

    http://rubbertapperz.blogspot.com/2009/06/kenapa-kita-susah-nak-maju-dan-ilmu.html

    ReplyDelete
  15. tak salah nak copy..yang penting mintak kebenaran dan kredit kepada orang yang sepatutnya...

    ReplyDelete
  16. Sop pun tak kesah nak salin dan tampal artikel dari blog :)

    ReplyDelete
  17. aku frust sebab setau aku tadak sapa penah nak kopipes dari blog aku...... he he....

    ReplyDelete
  18. student yg pnah dpotong mrkah kerana copy paste tnpa citation6:47 PM

    SALAM

    skdr pemberitahuan..
    org luar sbenanye sgt2 kesah tntang copypaste. Setiap institusi have their own copyright act. Copy paste tnpa edit dn citation boleh dikenakan hukuman berat.

    hanya kerana tsalah letak link sumber dicopy, markah assigment diberi 0. but its still better sbb ad yg dibuang uni hanya krn copy paste issue.

    w'alam

    ReplyDelete
  19. @student yg pnah dpotong mrkah kerana copy paste tnpa citation hehe..saya pon student gak..nak copy paste pndai2 la tkar ayat..yg penting jenama kita :) cerita kat atas nie jika blogger mmbenarkan copy paste so xde kne tndakan kn?hehe ingatlah sharing is caring

    ReplyDelete
  20. Cari poker aman dan terpercaya ? Buruan gabung bersama Menteripoker agen poker dan domino terbaik dan terpercaya.
    Minimal deposit hanya Rp 15.000 saja dan disupport 10 bank ternama di Indonesia.
    Bonus turnover 0,5% dibagikan setiap hari kamis.
    Bonus mingguan berupa Sepeda motor yamaha, Handphone, Uang tunai, Chip, Notepad.
    Info lebih lanjut CS 24/7 ( BBM : D60CE855 ) ( LINE:menteripoker )

    ReplyDelete

Terima kasih kerana komen di sini (No Verify COde)

Recommend on Google
 
Support : Utama | Hubungi | Tutorial
Copyright © 2013. STORYAMY - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger