Home » , , » Tajuk Khutbah Hari Ini

Tajuk Khutbah Hari Ini



Hari nie SA nak membebel pasal tajuk khutbah jumaat hari nie.. Topik khutbah pada hari nie adalah tentang Valentine Hari Kekasih iaitu pada 14/february/2011. Hari Kekasih nie dah menjadi suatu trend kepada rakyat Malaysia terutamanya melayu untuk memberi hadiah,ucapan,kasih sayang kepada pasangan masing2. Tapi ramaikah mengetahui apa itu Valentine Hari Kekasih ?


Pastinya yang ada pada fikiran kita Valentine ini adalah masa yang sesuai nak mengeratkan lagi hubungan kasih sayang. Tetapi kalau kita mengikut pada ajaran islam, kasih sayang yang sebenarnya adalah setiap hari dan tidak di tentukan harinya. Valentine sebenarnya adalah terhasil dari golongan nashrani iaitu kristian. Mereka yang mula2 membawa budaya ini dan tersebar ke seleruh negara.


Antara sejarah lahirnya hari Valentine adalah seperti berikut :


Bab 1 >> Katolik menyebutkan tiga versi tentang Valentine, tetapi versi terkenal adalah kisah Pendeta St.Valentine yang hidup di akhir abad ke 3 M di zaman Raja Romawi Claudius II. Pada tarikh 14 Februari 270. M Claudius II menghukum mati St.Valentine yang telah menentang beberapa perintahnya. Claudius II menghukum St.Valentine kerana mengajak manusia kepada agama nashrani, lalu dia memerintahkan untuk menangkapnya.



Bab ke 2 >> Claudius II melihat para pemuda lebih berani dalam berperang daripada mereka yang telah menikah yang sering menolak untuk pergi berperang. Maka dia mengeluarkan perintah supaya melarang pernikahan. Tetapi St.Valentine menentang perintah ini dan terus mengadakan pernikahan di gereja dengan sembunyi-sembunyi sampai akhirnya diketahui lalu dipenjarakan. Dalam penjara dia berkenalan dengan seorang puteri penjaga penjara yang telah di serang penyakit. Ia kemudian mengubatinya hingga sembuh lalu jatuh cinta kepadanya. Sebelum dihukum mati, dia mengirim sebuah surat yang bertulisDari cinta yang tulus, Valentine.” Hal ini terjadi setelah puteri tersebut memeluk agama nashrani bersama 46 kerabatnya.”



Bab ke 3 >> ketika agama nashrani tersebar di Eropah, di salah satu desa terdapat sebuah tradisi Romawi yang menarik perhatian para pendeta. Dalam tradisi itu para pemuda desa selalu berkumpul setiap pertengahan bulan Februari. Mereka menulis nama-nama gadis desa dan meletakkannya di dalam sebuah kotak, lalu setiap pemuda mengambil salah satu nama dari kotak tersebut, dan gadis yang namanya keluar akan menjadi kekasihnya sepanjang tahun. Ia juga mengirimkan sebuah surat yang bertulis “Dengan nama Tuhan Ibu, saya kirimkan kepadamu surat ini.” Akibat sukarnya menghilangkan tradisi Romawi ini, para pendeta memutuskan mengganti kalimahDengan nama Tuhan Ibu” dengan kalimah “Dengan nama Pendeta Valentine” sehingga dapat menjebak para pemuda tersebut dengan agama Nashrani.



Dengan berakhiranya kisah ini maka sehingga sekarang para kristian menyambut hari Valentine ini sempena menghormati pendeta meraka iaitu st valentine.




P/S : Renungkan kisah di atas dan jauhkanlah dari menyambut hari Valentine
Kongsi Artikel Ini :

13 comments:

  1. dr smbut valentine day baik sambut maulidur rasul 15. feb. ni...dr duit tu d beli hadiah untuk beli hadiah baik sedekah kt masjid@surau dkt umah wt majlis smbutan maulidur rasul...

    ReplyDelete
  2. nice entry.... :) hey, i follow u.... follow me ok

    ReplyDelete
  3. @:: Zanna :: Entry same la plak..hik2 kebetulan yerk..

    ReplyDelete
  4. samalah khutbah kat sabah pun tentang ini juga tadi

    ReplyDelete
  5. wah memg anda g solat jumaat td..hihi..
    bgus2...
    tuela ..valentine tue kan haram bg kite sebgi umat islam...
    harap2 15hb (maulidur rasul) dpt meyedarkan kiter...

    ReplyDelete
  6. @AmYcOzZo x pe yg penting info ni smpi pd umat islam...sebenarnya hari Kekasih ni tuk sapa..eheh~~

    ReplyDelete
  7. xyah laa nk sambut hari valentine nie haaa.. hari2 pun boleh berkasih syg apa.. kan. Lgpun kan haremmmmmm gitewww.. :-B

    ReplyDelete
  8. hari hari adalah ari kekasih :)

    ReplyDelete
  9. @ShaZa's Harem lagi Mengharemkan..hikhik

    ReplyDelete
  10. jgn smbut valentine...tue kesimpulannya :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana komen di sini (No Verify COde)

Recommend on Google
 
Support : Utama | Hubungi | Tutorial
Copyright © 2013. STORYAMY - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger